به گزارش خبرنگار اقتصادی مشرق،مشتريان ايران خودرو و سايپا مجددا با مشكل مواجه شدند. اين روزها به ثبت نام كنندگان خودرو تندر 90 پيامك زده مي شود تا خودرو خود را با پيشنهادهاي خودروسازان تغيير دهند. البته گروه سايپا براي مشتريان پارس خودرو هنوز خودرویي را پيشنهاد نكرده است و این گروه تا زمان تحويل خودرويشان كه معلوم نيست چه زمان است بايد صبر كنند.
اما ايران خودرويي ها طي تماس با مشتريان تندر 90 پيشنهاد دو خودرو پارس سال و سمندال ايكس را دادند و البته يادآور شدند به دليل افزايش قيمت خودروها تحويل داده نخواهد شد ،چرا كه قيمت هاي فعلي باعث شده خودروسازان متضرر شوند.
برخي ديگر از نمايندگي هاي ايران خودرو نيز گفته اند ؛زمان تحويل تندر 90 براي كساني كه زمان تحويل شان سه ماه پاياني سال جاري است به اوايل سال 92 موكول خواهد شد، اين امر در صورت تامين ايربگ و موافقت با افزايش قيمت تندر 90 تا مرز 30 ميليون تومان است.
خودروسازان در گفت و گو با مسولان سازمان حمايت اذعان داشتند؛ كه توليد اين خودرو با ارز آزاد صرفه اقتصادي ندارد ،لذا يا اين خودرو نبايد توليد شود يا اينكه قيمت آن واقعي شود.با اين تفاسير سازمان حمايت چاره اي جز كوتاه آمدن و افزايش قيمت ندارد.
در شرايط فعلي يكي از علل توقف عرضه تندر 90 شماره نشدن خودروها توسط مركز شماره گذاري خودرو است.اين مركز با شماره شدن خودرو هاي تك ايربگ مخالفت كرده و گفته بايد اين خودرو دو ايربگه به دست مشتريان برسد.
طبق قانون كه هيچ زمان توسط خودروسازان اجرايي نمي شود از نيمه دوم سال جاري تمام خودرو ها بايد با دو كيسه هوا توليد مي شدند؛ اما هيچكدام از خودروسازان نتوانستند چنين كاري را انجام دهند .ادله آنها در نبود كيسه هوا است ،اما به رغم اين گفته موضوعات قيمتي است كه مانع از نصب دو ايربگ شده است .
اگر قرار بود خودروها دو ايربگه شوند با قيمت هاي فعلي سود خودروسازان كمتر مي شد ، به همين جهت اين امر براي ايران خودرو و سايپا قابليت اجرا ندارد.هر چند كه اين روزها خودروسازان هر گونه سود را نفي مي كنند و طي اين مدت اظهار داشتند كه زيان ده هستند.لذا تا اصلاح مجدد قيمت ها توسط دولت كه دير يا زود رخ مي دهد خودروسازان با استفاده از تفسير قانون تندر 90 با يك كيسه هوا توليد كردند.
كمتر از دو ماه پيش دولت به سايپا به رغم تاكيدهاي فراوان دوباره مهلت داد تا محصولات خود را تا پايان سال حداقل با يك ايربگ مجهز كنند. اين قانون مختص به محصولات ايكس 100 بود اما ساير خودرو ها نيز تعميم داده شد و اكنون مردم هستند كه دچار مشكل شدند و نمي توانند خودرو خود را حداقل با يك ماه تاخير دريافت كنند و معلوم نيست زمان تحويل چه موقع است؟با تمام اين صحبت ها به ثبت نام كنندگان تندر 90 توصيه مي شود كه نسبت به تعويض خودرو خود اقدام نكنند چرا كه قطعا زيان خواهند كرد.طبق شنيده هاي خبر نگار ما و بر اساس تجربه سالیان گذشته مشكل شماره گذاري خودرو هاي تك ايربگ حل خواهد شد و تا پايان سال تندر90 تك ايربگ به دست متقاضيان مي رسد.
اما ايران خودرويي ها طي تماس با مشتريان تندر 90 پيشنهاد دو خودرو پارس سال و سمندال ايكس را دادند و البته يادآور شدند به دليل افزايش قيمت خودروها تحويل داده نخواهد شد ،چرا كه قيمت هاي فعلي باعث شده خودروسازان متضرر شوند.
برخي ديگر از نمايندگي هاي ايران خودرو نيز گفته اند ؛زمان تحويل تندر 90 براي كساني كه زمان تحويل شان سه ماه پاياني سال جاري است به اوايل سال 92 موكول خواهد شد، اين امر در صورت تامين ايربگ و موافقت با افزايش قيمت تندر 90 تا مرز 30 ميليون تومان است.
خودروسازان در گفت و گو با مسولان سازمان حمايت اذعان داشتند؛ كه توليد اين خودرو با ارز آزاد صرفه اقتصادي ندارد ،لذا يا اين خودرو نبايد توليد شود يا اينكه قيمت آن واقعي شود.با اين تفاسير سازمان حمايت چاره اي جز كوتاه آمدن و افزايش قيمت ندارد.
در شرايط فعلي يكي از علل توقف عرضه تندر 90 شماره نشدن خودروها توسط مركز شماره گذاري خودرو است.اين مركز با شماره شدن خودرو هاي تك ايربگ مخالفت كرده و گفته بايد اين خودرو دو ايربگه به دست مشتريان برسد.
طبق قانون كه هيچ زمان توسط خودروسازان اجرايي نمي شود از نيمه دوم سال جاري تمام خودرو ها بايد با دو كيسه هوا توليد مي شدند؛ اما هيچكدام از خودروسازان نتوانستند چنين كاري را انجام دهند .ادله آنها در نبود كيسه هوا است ،اما به رغم اين گفته موضوعات قيمتي است كه مانع از نصب دو ايربگ شده است .
اگر قرار بود خودروها دو ايربگه شوند با قيمت هاي فعلي سود خودروسازان كمتر مي شد ، به همين جهت اين امر براي ايران خودرو و سايپا قابليت اجرا ندارد.هر چند كه اين روزها خودروسازان هر گونه سود را نفي مي كنند و طي اين مدت اظهار داشتند كه زيان ده هستند.لذا تا اصلاح مجدد قيمت ها توسط دولت كه دير يا زود رخ مي دهد خودروسازان با استفاده از تفسير قانون تندر 90 با يك كيسه هوا توليد كردند.
كمتر از دو ماه پيش دولت به سايپا به رغم تاكيدهاي فراوان دوباره مهلت داد تا محصولات خود را تا پايان سال حداقل با يك ايربگ مجهز كنند. اين قانون مختص به محصولات ايكس 100 بود اما ساير خودرو ها نيز تعميم داده شد و اكنون مردم هستند كه دچار مشكل شدند و نمي توانند خودرو خود را حداقل با يك ماه تاخير دريافت كنند و معلوم نيست زمان تحويل چه موقع است؟با تمام اين صحبت ها به ثبت نام كنندگان تندر 90 توصيه مي شود كه نسبت به تعويض خودرو خود اقدام نكنند چرا كه قطعا زيان خواهند كرد.طبق شنيده هاي خبر نگار ما و بر اساس تجربه سالیان گذشته مشكل شماره گذاري خودرو هاي تك ايربگ حل خواهد شد و تا پايان سال تندر90 تك ايربگ به دست متقاضيان مي رسد.